Online reputation management eller ORM er hvordan man kan rydde opp i negative omtaler for din bedrift på nett!

Hva er ORM?

Online reputation management eller ORM er hvordan man kan rydde opp i negative omtaler for din bedrift på nett!
Når vi søker etter opplysninger om et spesifikt produkt og de første tre sidene i søkeresultatet er full av dårlige anmeldelser av et bestemt merke er det mer sannsynlig at vi går etter etter en annet merke, i stedenfor å undersøke nærmere selv.

Dette har mye å si for dine kunder om de velger å samarbeid eller bruke dine tjenester eller produkter!

Din bedrift burde se så bra ut som mulig på nett!

Norge har blitt en Google-nasjon. Hvis vi skal finne informasjon om produkter, tjenester eller virksomheter på internettet bruker vi Google – vi «googler» alt mellom himmel og jord. Derfor er det viktigere nå, mer enn noensinne før, å passe på virksomhetens rykte på nettet.
Når så mange bruker Google til å finne informasjon er det ekstra viktig å sørge for at virksomheten fremstår positivt i søkeresultatene. Det kan oppleves grenseoverskridende, hvis en potensiell kunde vurderer virksomheten basert på en negativ anmeldelse, og man blir valgt fra på grunn av dette, selv om omtalen generelt er overveiende positiv.

Virksomhetens online omdømme bør beskyttes

Det er en umulig oppgave å ha full kontroll over sitt eget rykte på nettet, og du er ofte i en håpløs situasjon når skaden først er gjort.
Det er her Online Omdømme Management er et effektivt verktøy for deg i forbindelse med å bygge eller gjenoppbygge ditt online omdømme.
Vi tilbyr en prosess der vi arbeider med å etablere en strategi for hvordan vi på best mulig måte får gjenoppbygget tilstedeværelsen din på nettet og restaurert et sant bilde av virksomheten din, eller din person.

Hva er Online Reputation Management/omdømmebygging?

Online Reputation Management kaldes også ORM og betyr hånntering av en virksomhet eller persons omdømme på nettet.

Et rykte online kan sammenlignes med personers, produkter eller virksomhetens rykte i det virkelige liv. Hvis en venn sier ”ALDRI bruk støvsugere fra Hr. Jensens Støvsugere, de spyr ut mer støv enn de samler opp”, da unngår vi selvsagt å kjøpe støvsugere fra nettopp det merket. Det samme gjelder på nettet. Når vi søker etter opplysninger om et spesifikt produkt og de første tre sidene i søkeresultatet er full av dårlige anmeldelser av et bestemt merke, er det mer sannsynlig at vi går etter etter en annet merke, i stedenfor å undersøke nærmere selv.

Forskjellen på omtale i det virkelige liv og på nettet er at alle de opplysninger som finnes på nettet indekseres – altså lagres – av søkemaskinene. Dette vil si, at en gammel sak mellom forbruker og virksomhet, som ikke lengre er relevant eller aktuell, kan få ufortjent mye oppmerksomhet hvis det kommer opp på første side i søkeresultatene.

Omdømmebygging går ut på å rydde opp i dårlig omtale og de negative kommentarene og sørge for at bare ønskelig informasjon er synlig, i tilfelle poten-sielle kunder og samarbeidspartnere søker etter deg eller virksomhetens produkter og servicer på nettet.

Hvorfor er Online Reputation Management nødvendig?

Omdømmebygging er nødvendig fordi ingen omtale eller vurdering kan fjernes eller bli "glemt" på nettet. Støter en potensiell kunde, arbeidsgiver eller kontaktperson på dårlig publisitet om deg eller virksomheten din, er det stor sannsynlighet for at han/ hun vil velge deg og/eller virksomheten din bort.

Faktisk viser et studie utført av analysebyrået YouGov at 70 % vil velge bort en virksomhet hvis de har et dårlig rykte på nettet. Online Reputation Management kan være nødvendig for ikke å la dårlig publisitet prege din eller din virksomhets fremtid.

Hvordan fungerer Online Reputation Management?

Omdømmebygging kan utføres på mange forskjellige måter, men det grunnleggende formålet er å behandle dårlig publisitet, og i stedet fremheve god publisitet i søkeresultatet til en person eller et selskap.

Innenfor for Online Reputation Management finnes både Proaktiv og Reaktiv Online Reputation Management. Med Proaktiv Online Reputation Management forsøkes det å komme eventuell fremtidig, dårlig publisitet i forkjøpet ved å sørge for at hele førstesiden av søkeresultatene presenterer en virksomhet eller person på best mulig måte. Hvis man har dårlig publisitet online, vil det være større utfordringer med å få plass på den første siden av søkeresultatene, ettersom det allerede finnes sterke, relevante resultater.

Finnes der allerede dårlig omtale på nettet vil der med Reaktiv Online Reputation Management bli satt inn for å rydde opp i negativ omtale og sørge for at det er riktig og relevant informasjon om et selskap eller individ, som får lov å fylle i søkeresultatene.

Kan jeg gjøre Online Reputation Management?

For å utføre god og kvalitativ omdømmebygging er det viktig at man som et minimum er kjent med Søkemotoroptimalisering . Dårlig publisitet på nettet kan fort eskalere, og derfor er det viktig å vite nøyaktig hva som fungerer best, og når.

Kan jeg fjerne uønsket / usant innhold om meg eller min virksomhet på nettet?

I utgangspunktet kan du ikke fjerne uønsket eller usanne innhold om deg selv eller din bedrift på Internett, med mindre det er noe du selv har lagt opp. Dersom innholdet og informasjonen skal rettes eller fjernes, er det administratoren for nettstedet som kan / bør gjøre det.

Du kan prøve å ta kontakt med administratoren, men ha både tålmodighet og holde hodet kaldt når du ber dem om å fjerne det fra deres side. I tillegg er det en god idé å ringe, og ikke skrive en e-post, fordi dette vil virke mer alvorlig.

Hva betyr Online Reputation Management?

Online Reputation Management betyr, oversatt til norsk, vedlikehold av virksomhetens eller individets rykte på nettet. Gjennom Online Reputation Management er det mulig å kontrollere det første inntrykket man får av en virksomhet eller person på nettet.

Hvorfor er Online Reputation Management viktig?

I en verden der de fleste starter søkene sine ved å skrive inn et søkeord i Google-søkeboksen, har det aldri vært viktigere å ha kontroll over sitt online omdømme. I stedenfor å komme direkte inn i en persons eller virksomhets hjemmeside, er det nå en mulighet for potensielle kunder, arbeidsgivere eller kontaktperson å lande på et søkeresultat med dårlig omtale, noe som kan ha en negativ, og ikke minst avgjørende, effekt på deres videre beslutning.

Med Online Reputation Management kan du bidra til å redusere sjansen for at dårlig publisitet på nettet har innvirkning på din eller bedriftens fremtidige suksess.

Hvor mye koster Online Reputation Management?

Det er vanskelig å sette en fast pris på hva Omdømmebygging koster fordi det avhenger av hvor mye tid som må brukes på oppgaven, hvor stor skaden er og hvor sterk en virksomhet eller person allerede står i et søkeresultat. Prisene kan derfor variere helt fra noen tusen kroner og opp til betydelig høyere beløp.

Prisen for Online Reputation Management vil være betydelig mindre hvis det er allerede gjort forebyggende Proaktiv Online Reputation Management, fordi dette vil gjøre oppgaven både mindre og lettere å utføre.

Hvem trenger Online Reputation Management?

Både for virksomheter og enkeltpersoner kan førstesiden av søkeresultatene på Google sies å være nåtidens svar på et visittkort. Det er der potensielle og eksisterende kunder eller arbeidsgivere kan danne sig sine første inntrykk, og der mange beslutninger vil oppstå.

Både virksomheter og enkeltpersoner kan med omdømmebygging optimere sitt online omdømme og visittkort - og dermed optimere sin fremtidige suksess.

Hvor lang tid tar det å behandle uønsket publisitet på nettet?

Det er vanskelig å sette en fast tidsramme for hvor lang tid det tar å behandle uønsket publisitet på nettet med Online Reputation Management fordi det avhenger av både omfanget og styrken av uønsket publisitet. Noe uønsket publisitet er vanskeligere å fjerne enn annet, så det vil ta lengre tid å jobbe det bort i søkeresultatene.

Et forløp med omdømmebygging kan ta fra noen uker, opp til mellom seks måneder til ett år.
© Copyright 2022 - OIKO AS - All Rights Reserved
© Copyright 2022 - OIKO AS - All Rights Reserved
envelopephone-handsetmap-markercrossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram